.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اولويت تنظيم بازار با تكيه بر توليدات داخلي

اقدامات وزارت بازرگاني در زمينه مديريت واردات موثر بوده است.

مهندس اميني رييس سازمان بازرگاني گيلان در خصوص كاهش موثر واردات گفت: اولويت تنظيم بازار در بازرگاني همواره با تكيه بر توليدات داخلي است و با توجه به كشاورزي بودن استان گيلان همواره سعي شده است تا نيازهاي بازار داخلي با حمايت از توليدكنندگان داخل استان صورت بگيرد.

لازم به ذكر است كه استان گيلان 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري دارد كه سالانه يك ميليون و 100 هزار تن شلتوك و 720 هزار تن برنج سفيد توليد مي كند و از مجموع 620 هزار هكتار اراضي شاليزاري كشور در مجموع 2 ميليون و 400 هزار تن برنج در كشور توليد مي شود كه با توجه به نياز مصرف سرانه كشور با ميزان هاي متغير اعلام شده از 2 ميليون و 800 هزار تن تا 3 ميليون و 200 هزار تن بين 400 تا 800 هزار تن برنج نياز به واردات برنج داريم.

رحيم سجادي معاون وزير جهاد كشاورزي در گفت و گو با ايسنا با بيان اين مطلب كه در سال گذشته واردات بي رويه برنج اسيب هاي جدي به كشاورزان وارد كرد، گفت: با سفر معاون اول رياست جمهوري به گيلان و تفويض اختبارات محصولات كشاورزي از قبيل برنج، چاي و مركبات به استانداران شمالي (گيلان، مازندران، گلستان) صورت گرفت و از آنجايي كه اين استانداران خود به ميزان محصولات توليد شده احاطه دارند مي توانند با برنامه ريزي ها و تصميمات گرفته شده پاسخگوي نياز بازار داخلي كشور باشند.

استاندار گيلان نيز با پيگيري هاي مداوم بر كاهش واردات برنج به كشور يكي از مشكلات موجود براي توزيع برنج هاي داخلي را نبود بسته بندي هاي مناسب برنج با يك يا دو نوع رقم به محصول عنوان كرد و اظهار داشت: برآنيم با توسعه صنايع تبديلي در گيلان و حمايت از افراد با تجربه در بخش صنعت و كارآفريني براي ايجاد بازار رقابت محصولات برنج و چاي گيلان ديگر در فروش محصولات كشاورزي مشكلي نداشته باشيم.

غلامرضا خانكشي پور عضو هيات مديره موسسه تحقيقات برنج كشور نيز با بيان اين مطلب كه با تحقيقاتي كه در موسسه انجام گرفته است و لاين هاي اميد بخش كه در برخي مزارع كشت شده است پس از كسب نتايج مطلوب خواهيم توانست رقم هاي برنج پرمحصول با كيفيت خوب به بازار وارد كنيم و اين ما را به خودكفايي برنج نزديك مي كند.

بهمن ناصحي مجري طرح برنج كشور ضريب خودكفايي برنج در كشور را 81.2 درصد عنوان كرد و گفت: با تسريع در روند مكانيزاسيون در مراحل توليد برنج اراضي شاليزاري مي توان اين درصد را تا حد بالايي افزايش داد.

مهندس اردشير روحي رييس سازمان جهاد كشاورزي گيلان نيز با بيان اين مطلب كه متاسفانه به علت فرسودگي كارخانه هاي برنجكوبي 25 تا 30 درصد برنج پرت مي شود، گفت: با مدرنيزه كردن كارخانه هاي شاليكوبي و كشت ارقام پرمحصول و احداث استخرها و آبندانها و آبياري تحت فشار در استفاده بهينه از آب براي اراضي شاليكوبي ديگر تا خودكفايي برنج فاصله اي نداريم.

مهرداد لاهوتي نماينده شهرستان لنگرود نيز در اين گفت و گو با خبرنگار ايسنا گفت: بهترين راه حل براي كاهش واردات افزايش تعرفه واردات محصولات كشاورزي است كه بايد مطابق با تعرفه واردت خودرو گردد.

دكتر تاميني رييس مجمع نمايندگان گيلان با بيان اين مطلب كه براي تقويت بخش كشاورزي داخلي قصد داريم برنج را در معاملات بورس وارد كنيم، در ادامه گفت: قرار است از دستگاههاي پرخريد برنج كشور دعوت كنيم تا حتما از برنج هاي توليد داخل كشور براي مصارف خود خريد كنند ضمن اينكه قرار شده است خريد تضميني برنج كشاورزان را در سال جاري داشته باشيم.

وي افزود: قرار است سامانه خريد كاركنان دولت كه وزارت بازرگاني اعلام كرده است 1.5 ميليون تومان براي خريد كالاهاي داخلي ما باشد كه يكي از موارد خريد برنج داخلي است.

بايد خاطرنشان كرد در پي اعلام ورود بي رويه قاچاق به كشور و كاهش صادرات مهندس هادي تيز هوش تابان با بيان اين مطلب كه ورود بازرگانان بي تجربه به واردات چاي چهره اين محصول را در بازارهاي هدف خدشه دار كرده است، گفت: وجود برندهاي مشخص و فروش محصولات با كيفيت مي تواند صادرات محصولات كشاورزي در كشورهاي حاشيه خزر پايدار كند و نبايد به هر كسي اجازه داد فقط براي سودجويي هاي كوتاه مدت اعتماد بازارهاي هدف را نسبت به توليدات داخل كشور سلب كنند.

گفتني است مهدي غضنفري وزير بازرگاني نيز در خصوص مديريت موثر واردات با بيان اين مطلب كه مديريت موثر واردات در وزارت دنبال مي شود تا واردات و تسهيلات بخش واردات در اختيار صادرات و توليد داخلي قرار گيرد تا از مصرف كننده نيز حمايت شود، گفت: در مقايسه با گذشته از حجم ارزشي كالاي وارداتي كمتر شده كه نشان مي دهد اقدامات وزارت بازرگاني در زمينه مديريت واردات موثر بوده است.

وي افزود: يكي از عواملي كه موجب مي شود با كالاهاي وارداتي مواجه شويم ناشي از ابزارهاي وزارت بازرگاني است، ابزار وزارت بازرگاني تعرفه است و تعرفه توسط 9 دستگاه تصميم گيري مي شود كه كارايي محدود دارد و اگر ابزار استفاده از واردات زياد انتخاب شود انگيزه براي واردات قاچاق كالا زياد مي شود.

عضنفري با بيان اين مطلب كه متاسفانه حجم قاچاق كالا به كشور زياد است و شايد بخشي از كالاهايي كه در بازار مشاهده مي شود ناشي از امر قاچاق باشد پس ما با يك امر بسيار پيچيده اي مواجه هستيم، خاطرنشان كرد: انتخاب تعرفه ها يك راهكار است و كاهش قيمت تمام شده و فرآيند توليد و توزيع هم يك راهكار مهم كه نبايد فراموش شود اين در حاليست كه اغلب مردم به موضوع دوم كمتر از تعرفه ها اشاره مي كنند و بايد همه ابزارها را كامل كنيم و با جعبه ابزار به حل مشكلات بپردازيم.

عضنفري تصريح كرد: مجلس اعلام كرد كه واردات كالاهاي كشاورزي بر عهده وزارت جهاد كشاورزي باشد و تا زماني كه فرصت بود براي تعامل با مجلس و همراه كردن وزارت خانه هاي مختلف سه قسمت از مصوبه براي ماشين آلات كشاورزي و تعرفه شان براي گروهي از محصولات كشاورزي به صورت نهايي انجام شد و در مورد برخي از كالاها كه ابهام وجود داشت با مجلس در تعامل بوديم و مجلس شوراي اسلامي در اصلاحيه قانون بودجه 88 مشكل اجرايي آن را عوض كرد و بايد ببينيم كه وزارت كشاورزي چگونه برخورد مي كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.055 seconds.